Πέμπτη 13 Νοεμβρίου 2025

Τουρίστες στην Ελλάδα: «Καλάθι διακοπών» με ισχυρή παρουσία ελληνικών προϊόντων









Οι τουρίστες που επισκέπτονται την Ελλάδα δεν ξοδεύουν μόνο σε διαμονή, εστίαση και εμπειρίες. Σύμφωνα με νέα έρευνα της NielsenIQ με τίτλο «From Aisles to Islands – Shopper Behavior of Tourists in Greece», οι επισκέπτες πραγματοποιούν ουσιαστικές αγορές ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων (FMCG) κατά τη διάρκεια των διακοπών τους, διαμορφώνοντας ένα σημαντικό κομμάτι της ζήτησης στην οργανωμένη λιανική.

Η έρευνα διεξήχθη το καλοκαίρι του 2025 σε 14 τουριστικούς προορισμούς, με δείγμα 2.010 τουρίστες από 11 εθνικότητες, καλύπτοντας το 60% του συνολικού τουριστικού ρεύματος προς τη χώρα. Τα αποτελέσματα αναδεικνύουν έναν ταξιδιώτη που ψάχνει άνεση, ευκολία και προϊόντα με ελληνική ταυτότητα.

Το 94% των τουριστών αγοράζει προϊόντα Grocery – στην κορυφή το νερό και η μπίρα

Τα βασικά ευρήματα είναι αποκαλυπτικά:

94% των τουριστών αγόρασαν είδη Grocery.
Το εμφιαλωμένο νερό είναι η δημοφιλέστερη αγορά με ποσοστό 82% διείσδυσης.
Η μπίρα ακολουθεί με 41%, ενώ υψηλή αυθόρμητη κατανάλωση καταγράφεται σε σνακ και αναψυκτικά.

Οι επιλογές των επισκεπτών δεν είναι τυχαίες: η ελληνική προέλευση, η τιμή και η διαθεσιμότητα αποτελούν τους βασικούς παράγοντες απόφασης. Οι τουρίστες φαίνεται πως αναζητούν προϊόντα που «κουβαλούν» τοπικό χαρακτήρα, θέλουν όμως να τα βρουν εύκολα και γρήγορα, χωρίς να αφιερώσουν χρόνο σε αναζήτηση.

Πού ψωνίζουν – διαφορετικά κανάλια για διαφορετικές ανάγκες

Το πού επιλέγουν να κάνουν τις αγορές τους συνδέεται άμεσα με τον λόγο που ταξιδεύουν και το είδος της διαμονής τους.

Σούπερ μάρκετ και υπεραγορές: Προτιμώνται για προγραμματισμένες αγορές και εφοδιασμό. Συγκεντρώνουν το 40% της συνολικής τουριστικής δαπάνης σε FMCG.
Mini markets και περίπτερα: Εξυπηρετούν ταχύτητα και αυθόρμητες αγορές, ειδικά για νερό, αναψυκτικά και σνακ.
Φαρμακεία και καταστήματα καλλυντικών: Προσελκύουν τουρίστες που αναζητούν προϊόντα premium ή προσωπικής φροντίδας — μια κατηγορία που κερδίζει συνεχώς έδαφος.
Φούρνοι και λαϊκές αγορές: Ενισχύουν το στοιχείο αυθεντικότητας, καθώς πολλοί επισκέπτες επιλέγουν φρέσκα, τοπικά προϊόντα που συνδέονται με την ελληνική καθημερινότητα.
Η αγοραστική εμπειρία αξιολογείται ιδιαίτερα θετικά: πάνω από 90% των συμμετεχόντων δηλώνουν ικανοποιημένοι από την ποικιλία και την ευκολία εντοπισμού προϊόντων στα καταστήματα.

Πώς καταναλώνουν – «on the go» και στα καταλύματα

Η έρευνα δείχνει ότι οι τουρίστες καταναλώνουν κυρίως:

στο κατάλυμα, ιδίως όσοι διαμένουν σε ενοικιαζόμενα ή Airbnb,
on the go, κάτι που εξηγεί την έντονη παρουσία σνακ, νερού και καφέ, όπου κυριαρχεί η αυθόρμητη αγορά.
Το snacking αποτελεί την κυρίαρχη συνήθεια, ενισχύοντας τις κατηγορίες προϊόντων μικρής αξίας αλλά υψηλής συχνότητας κατανάλωσης.

Νέοι επισκέπτες, νέες αγορές

Ενδιαφέρον εύρημα αποτελεί το γεγονός ότι το 48% των τουριστών ήρθαν στην Ελλάδα για πρώτη φορά. Οι αγορές τους επηρεάζονται από:

τη διάρκεια παραμονής,
το είδος της διαμονής,
τη σύνθεση της παρέας (ζευγάρια, οικογένειες, παρέες φίλων),
την εθνικότητα και την περιοχή όπου διαμένουν.


Τουρίστες από Βόρεια Ευρώπη εμφανίζουν μεγαλύτερη προτίμηση σε προϊόντα υγιεινής και premium κατηγορίες, ενώ άλλες αγορές –π.χ. Βαλκάνια– κινούνται πιο κοντά στο value for money.

Συμπέρασμα

Οι τουρίστες δεν ενισχύουν την ελληνική οικονομία μόνο μέσω διαμονής και εστίασης. Η λιανική τροφίμων και FMCG επωφελείται ουσιαστικά από την τουριστική κίνηση. Η NielsenIQ επιβεβαιώνει ότι ο ταξιδιώτης του 2025 είναι πιο ώριμος, κάνει επιλογές με βάση τη διαθεσιμότητα, την τιμή και την τοπικότητα, και αφήνει σημαντικό αποτύπωμα όχι μόνο στα ξενοδοχεία αλλά και στα ράφια των καταστημάτων.

money-tourism

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αρχειοθήκη ιστολογίου